Supreme

Bild av Barbara Kruger

 

”Christian Dior,
you wasted your life
on grandeur and style
and making the poor rich smile”

Företaget Supreme har anlitat Terry Richardson för att fotografera Morrissey i en Supreme-tshirt och samarbetet har skurit sig. Det är givetvis den bästa reklam de kunnat få.

Företaget Supreme gjorde sig lite småberömda för några år sen när de stämde företag som stulit deras logotyp. Samma logotyp som de i sin tur stulit från Barbara Krugers konst. Kruger som i sin tur har alltid kritiserat och problematiserat konsumtion och reklam i sina verk med den vita texten satt i typsnittet Futura på röda fält. Hennes svar är givetvis ett verk i sig: ett tomt mail med ett worddokument bifogat. En text i typsnittet Futura. Hon förväntar sig att bli stämd snart.

GQ har i sin tur back in the day hyrt in Terry Richardson för att fotografera Morrissey i exakt samma pose som i Supreme-reklamen.

Jag tyckte Barbara Kruger var så otroligt cool under den period när jag upptäckte Adbusters, försökte kämpa mig igenom Naomi Kleins ”No logo” och kämpade ännu hårdare för att uppbåda nog med mod för att fika med estettjejer som tyckte alla band var sell-outs och att det var hemskt att behöva gå på caféer där Coca Cola såldes.

Jag köpte skivor och skateboardkläder för nästan alla mina pengar på den tiden. Jobbade svart på golfbanan innan jag var gammal nog för att få jobba på ställen där de bara betalade vitt. Tjänade ungefär samma på en dag som jag gör nu om jag tog dubbelpass, vilket jag gjorde ibland fast jag hatade. Lukten av kaffe och kokt korv som hölls varm i timtal. Nyklippt gräs och knott när det blev kväll.

Jag blev ledsen när jag såg avsnittet när Kim Kardashian gråter efter att magasinet ”W” lovat henne att Barbara Krugers konst skulle täcka delar av hennes kropp men sedan inte hållit det löftet när det gäller bilderna inuti tidningen. Barbara Krugers ord som ett bokstavligt skydd mot magasinets annonsörers önskan att vara med i en tidning med stor räckvidd. Kim Kardashians nakna silverfärgade kändiskropp. Så lätt att svika.

”Mom, have you seen my cover? I feel so fucking taken advantage of! They promised me I’d be fully covered.”

På samma sätt som Barbara Kruger använder reklamens estetik för att kritisera reklam använder reklamen kritikens estetik för att sälja saker. På det sättet är kommersialismen den mest överlägsna kraften i universum – den kan ta vad som helst och använda det till sin fördel.

Undrar hur mycket Barbara Kruger visste om vad de lovade med hennes ord. Undrar hur mycket hon fick betalt för att göra en annan kvinnas kropp till ett slagfält.

Jag köpte det där numret av ”W”. Jag kunde inte komma på en sorgligare sak att lägga pengar på. Den där glossiga melankolin i fysisk form. Detta var 2010. Idag kostar den mellan 300-400 kr på Ebay. Jag kanske borde sälja den. Jag kanske borde slänga den.

 

Kommentera

Your email address will not be published / Required fields are marked *